Megújulhat az Őrbottyáni vasútállomás – mutatjuk a látványterveket

Őrbottyán állomást ma rendezetlen környezet, kevés parkolóhely, szűk és nem akadálymentes peron jellemzi. Az állomásépület értéket nem képvisel, a tervek bontásával számolnak – írja közleményében Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója. Hamarosan ez megváltozhat, elkészültek ugyanis az állomás felújításának látványtervei és a tervek szerint óránként 4 vonat indul majd Őrbottyántól Budapest felé.

Vitézy Dávid közleményében megírta: elkészültek a megújuló Rákospalota-Újpest – Veresegyház – Vác vasútvonal elővárosi állomásépületeinek első mintatervei. A Budapest Fejlesztési Központ a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia (https://budapestvasut2040.hu/) alapján, a Kormány döntése nyomán tervezi a 71-es vasútvonal kapacitás- és színvonalnövelését, ennek mindenhol része a megállóhelyek, állomások akadálymentesítése, az épületek és környezetük rendezése, jobb beillesztése az adott település szövetébe.

Jelenleg így néz ki az őrbottyáni vasútállomás.


Ismertette: két fontos állomás – Veresegyház és Őrbottyán – esetében három-három építészirodától (Studio Kraft, Paragram, Sporaarchitects) kértünk koncepcionális javaslatokat, melyek alapján a vonal építészeti arculata meghatározható. A terveket mindkét városban egyeztettük az önkormányzattal polgármesteri és főépítészi szinten, valamint Tuzson Bence és Rétvári Bence országgyűlési képviselőkkel, ezúton is köszönjük mindannyiuknak a projekt támogatását és javaslataikat! Véleményeiket beépítve dolgozunk tovább, és választjuk ki rövidesen a továbbtervezés irányait. Fontos tehát, hogy az itt bemutatott látványtervek még koncepcionális szintűek, semmiképp sem véglegesek. A két város terveit mintának is szánjuk, a célunk, hogy az egész vonalon egységes stílusban újuljon meg az összes állomás és környezete – fogalmazott a vezérigazgató.

A Studio Kraft terve Őrbottyán állomás megújítására.



Hozzátette: a Budapest – Veresegyház – Vác vasútvonal átfogó megújításának tervezéséről a Kormány 2021-ben döntött, a tervezést a Budapest Fejlesztési Központ végzi. A cél világos: óránként 4 vonat induljon Őrbottyántól Budapest felé, Veresegyháztól pedig (váltakozó megállási renddel, részben gyorsított vonatokkal) összesen óránként 6 vonat tartson a főváros felé csúcsidőben. Ehhez az kell, hogy szakaszosan kiépüljön a második vágány és minden állomás megújuljon, bővüljön a parkolási és kerékpártárolási kapacitás. A tervek 2023-ban készülnek el, ezt követően kezdődhet építkezés.

A Paragram terve Őrbottyán állomás megújítására.



Mint írja: mindkét városban hasonlóak voltak a kérések, elsősorban az állomási előtér rendezése, illesztése a település meglévő szerkezetébe volt a fókuszban. Veresegyházon több mint 110 éve kifejezetten nagy felvételi épület készült, hiszen akkor még elágazó állomás volt itt Gödöllő felé. Ennek felújítását a MÁV a nagyprojekttől függetlenül, már azt megelőzően is tervezi, a két beruházást természetesen összehangoljuk. A nagy állomásépület lehetővé teszi, hogy az épületen kívül viszont ne igazán legyen szükség más építményekre. Az állomás mindkét oldalán tervezzük a P+R kapacitás bővítését, és természetesen kellő méretű B+R kerékpártároló is készül. Őrbottyán állomás helyzete is kedvező, központi, az állomás térsége alkalmas a városközponti logikájú fejlesztésre.

A Sporaarchitects terve Őrbottyán állomás megújítására.



Vitézy Dávid a látványtervekkel kapcsolatban azt írta: a három építésziroda eltérő stílusú koncepcióterveket vázolt mindkét városnál. A Sporaarchitects vagány, bátor elképzeléseket hozott, Veresegyháznál a perontető például szinte körülöleli a felvételi épületet. A Kraft tervei letisztultak, a német nyelvterület állomásait idézik. A Paragram síktetős, minimalista elképzelései egy decens, visszafogott formavilágot jelenítenek meg.

Hozzászólás
Előző cikkHatszoros áron újítanának fel egy buszmegállót Vácon
Következő cikkFerencz Gyöngyi polgármester: Itt állunk a lehetőségek kapujában