Pölöskei Gáborné: „A legjobb technikumunk egy műszaki beállítottságú váci intézmény, ide 4,8-as átlag alatt nem került be gyerek legutóbb”

A szakképzésért felelős helyettes államtitkár szerint a technikumi szintű oktatás mára azonos színvonalú a gimnáziumi képzéssel. Pölöskei Gáborné az InfoRádió Aréna című műsorában azt mondta, tízből hat fiatal a szakképzést választja, és arra is felhívta a figyelmet, hogy rövidített, egyéni szakképzésre is lehetőség van a felnőtteknek az érettségi után.

A fiatalok körülbelül 60 százaléka megy a szakképzésbe, 40 százalék lesz csak gimnazista – mondta az InfoRádió Aréna című műsorában Pölöskei Gáborné, a Kulturális és Innovációs Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkára.

Hirdetés
Samsung Göd álláshirdetés

„Nagyon fontos, hogy milyen képzett gyerekek jönnek, mennyire problematikusak; nagyon fontos kérdés, hogy a szakképzés csak a hátrányos helyzetű gyerekeknek szól-e, vagy egy lehetőség, és ezt a lehetőséget most már a jó tanuló gyerekek is meglátják, nyugodt szívvel engedik el a gyerekeket a szülők a szakképzésbe” – vázolta.

Mint kifejtette, a technikumok már a gimnáziumokkal vetélkednek. „Ez azt jelenti, hogy pár év múlva elérhetjük azt, hogy pályaválasztáskor egy polcon van a technikum és a gimnázium. Érzésem szerint már egyébként egy polcon van” – mondta.

Készítettek is egy listát a legjobb technikumokról, és azt látták, hogy „bőven versenyben vannak még a legjobb gimnáziumokkal is”.

„A legjobb technikumunk egy műszaki beállítottságú váci intézmény, ide 4,8-as átlag alatt nem került be gyerek legutóbb”

– mutatott rá, hozzátéve, egyes helyeken tízszeres a túljelentkezés, de a háromszoros „teljesen átlagosnak számít”.

Első helyen a Váci SZC Boronkay György Műszaki Technikum és Gimnázium a 2024-es Technikumi Rangsorban

A Technikumi Rangsor 2024 TOP 100-as listája a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal és Oktatási Hivatal közhiteles adatai alapján, a tanulók bemeneti és képzési-kimeneti teljesítményének, az intézmények oktatói létszámának és digitális ellátottságának figyelembevételével készült. A rangsor az adatok rendelkezésre állása függvényében 2023-as (pl. beiratkozó tanulók 8. évfolyamos érdemjegyei, bemeneti kompetenciamérés, érettségi eredménye stb.) és 2022-es adatok (SZIR-STAT digitális eszközhasználatra vonatkozó adatai) felhasználásával készült.

A rangsor összeállítása hat összevont mutató – a szakképző intézménybe beiratkozó tanulók előző tanév végi tanulmányi eredménye, a kilencedik évfolyam megkezdésekor megírt bemeneti szakképzési kompetenciamérésen elért eredménye, az évfolyamot sikeresen teljesítők aránya, a technikum tanulóinak érettségi vizsgaeredménye, az intézmény teljes munkaidős oktatóinak az oktatói összlétszámukhoz viszonyított aránya, valamint az intézmény digitális eszközellátottsága – alapján történt. A végeredményt az egyes mutatók normalizált skálán elért pontszáma adta. Az elméletileg elérhető maximális összesített pontszám 100 lehet. A rangsor az intézmények szintjén készült, összesítve az egyes feladatellátási helyekre vonatkozó adatokat.

A Technikumi rangsorban szereplő intézmények átlagos teljesítménye 2024-ben összességében javult a 2023-as rangsorhoz képest. Jobb lett a bejövő tanulók bemeneti kompetenciamérési átlaga a szakképzési kompetenciamérésben, javultak az érettségi eredmények, továbbá csökkent a bukások aránya. Ez összességében a szakképzés és ezen belül a technikumba bekerülő tanulók javuló teljesítményére utal.

Érettségi után

Pölöskei Gáborné arról is beszélt, hogy mi van érettségi után. „Egy kétéves képzést tudunk ajánlani, van, ahol másfeleset, attól függően, hogy milyen típusú a szakma. Ha már felnőttekről van szó, és az érintett művelte már a szakmát, fel tudunk ajánlani egy majdhogynem egyéni tanrendet, a beszámítás rendszerét gyakorlatilag beépítettük már, ezzel is lerövidülhet a képzés. Egyre több ilyennel is találkozunk” – mondta.

Azok, akik leérettségiztek, de nem kerülnek be egyetemre, kétéves képzésre „mennek be”, így kapnak oklevelet sikeres vizsga esetén. „Ez már más rendszer, mint az OKJ-s, szakmajegyzékes vizsgákról és 175 alapszakmáról beszélünk, jövőre OKJ-s képzés már egyáltalán nem is lesz” – ismertette.

A gimnazista korú, érettségit még le nem tetteknek – a szakmára vágyók közül – azt javasolják, hogy próbáljanak előre hozott érettségit tenni, így időben az érettségi és a szakmai vizsga nem esik egybe, „tizenkettedikben megvan az érettségi, tizenharmadikban pedig a szakmai vizsga, akinek pedig nem felel meg az érettségije, még javítani is tud”.

Ki javítja meg az elektromos autót?

A tananyagok fejlesztésénél folyamatosan figyelik a változásokat, így például már azt is, hogyan tudják bevonni a mesterséges intelligenciát, hogyan készíthetők fel a legújabb kihívásokra az oktatók, tanárok.

„Mindenképpen meg kell csinálni, mert különben lemaradunk. Születnek szakmák és tűnnek el. Van olyan, hogy egy-egy szakmára csak egy-egy gyereket képezünk, hogy maguk a kézműves szakmák ne vesszenek el. De például elektromos autózás területen három éve még nem volt technikus, nem volt képzés, tananyag sem. Lennie kell olyannak, aki megjavítja az elektromos autót, és még sorolhatnám” – hozott egy példát az életből Pölöskei Gáborné.

Szerinte az élet számtalan ilyet fog még produkálni, „ezért kell olyan alapkészségeket adni a gyerekeknek, hogy 10-20 év múlva se jöjjenek zavarba, ha alkalmazkodni kell a változó világhoz”.

Hozzászólás
Előző cikkFánksütő verseny lesz Vácdukán
Következő cikkVizsgáló Bizottság felállítását javasolták a kormánypárti képviselők miután eljárás indult a Matkovich Ilona családjához köthető Lujza és Koriander miatt