A TEK gépjármű-vezetéstechnikai osztályvezetője, Hoffer Zsolt rendőr alezredes arról beszélt az InfoRádiónak, hogy ha egy szarvas kiszalad az autó elé, akkor miként kell ütközni az állattal. Mivel térségünkben is nagyon sok olyan útvonal, útszakasz van, ahol vadveszélyt jelző táblákat találni, ezért is hasznos tudni, mit tehetünk, ha az autó elé szaladna egy vad.
A szakember arra hívta fel elsőként a figyelmet, hogy a mostani időszakban – különösen azokon az útszakaszokon, amelyeken vadveszélyt jelző tábla van kihelyezve – kellő körültekintéssel kell közlekedni azért, hogy időben észrevegyük az út szélén vagy az út irányába tartó vadakat. „Sötétben nehéz, de ilyenkor is lehetnek olyan árulkodó jelek, akár az árnyékok, akár a vadak szemének a tükröződése, amelyeket észrevehetünk” – mondta az alezredes.
A szakember szerint amellett, hogy megfelelő sebességet választunk, vészhelyzet-elhárítási technikákat is el lehet sajátítani. „Ez megfelelő üléspozíciót jelent, megfelelő kormányfogást és az üléspozícióból adódó megfelelő látómezőt, hogy jól lássuk az út szélét, és a szemben jövő járművek fényei is sokszor segítenek abban, hogy lássuk, mire lehet számítani” – összegezte.
Ha ebben a készenléti állapotban a vad belép elénk, akkor fékezni kell, valamint az állat „haladási irányával ellentétes irányba célszerű kormányozni” – mondta Hoffer Zsolt, hozzátéve: különösen veszélyesek a szarvasok, mivel „amikor motortérrel ütjük el az állatot, akkor vagy az agancsával, vagy a lábaival, patáival okozhat olyan jellegű sérülést, hogy akár a szélvédő is betörhet”, és ezzel akár az utasoknak is súlyos sérüléseket okozhat.
Hoffer Zsolt szerint emiatt a szarvasokkal való, már elkerülhetetlen ütközés esetén a szokásoshoz képest teljesen máshogy kell reagálni:
Nem fékezni kell, hanem pont, hogy el kell engedni a féket. Méghozzá azért, mert a fékezés lefelé szorítaná a motorteret, márpedig ebben az esetben arra kell törekedni, hogy a motortér minél magasabban álljon az ütközéskor, és az állat lehetőleg ne kerüljön fel oda.
Másrészt meg kell próbálni elkerülni azt is, hogy szemből, frontálisan ütközzünk a nagyvaddal.
„Végezzünk olyan kormányzást, hogy minél nagyobb legyen a valószínűsége, hogy lecsúszik, elcsúszik a jármű oldala irányába a vad. Ezzel tudjuk azt elérni, hogy az utastérbe ne kerüljön be, hiszen akkor tudna végzetes sérüléseket okozni” – mondta az alezredes.
Hoffer Zsolt mindeközben arra is emlékeztetett, hogy autókra is szerelhető vadriasztókkal – amelyek az emberi fül számára nem, de a vadakéra hallható frekvencián adnak ki hangot – szintén megelőzhető a balesetek jelentős része – derült ki az Infostart tudósításából.