Kosdon több érintett utca lakóit érheti csalódás, hogy az önkormányzat által kommunikált őszre elkészülő aszfaltozás várhatóan csak tavasszal valósul meg. Felkerestük Kurdi Ferenc polgármestert, aki két okra hivatkozva vezeti vissza a csúszást.
Elöljáróban fontos megjegyezni, hogy több projekt is zajlik Kosdon, melyek egymástól nem függetlenek. A településen pályázati forrásból közel negyedmilliárd forintból valósul meg nyolc önkormányzati utcában a felszíni csapadékvíz-elvezetés komplex korszerűsítése, valamint a Kosdi patak, mint befogadó meder rendezése. A tervezett beavatkozás a település három csapadékvíz öblözetének problémáját oldja meg. A meglévő vízelvezető rendszer felhasználása mellett a beruházással érintett területen lévő utcákban arra törekednek, hogy a részben aszfalt, részben zúzottkő burkolatú pályatesteket a víz kimosó hatásától megvédjék, így a pálya befogadó árokkal ellentétes oldalán folyókát telepítenek, mely részben az útpályáról, részben a folyóka oldala felőli telkekről és épületekről lefolyó vizeket gyűjti össze, így az nem a burkolatot erodálja. Fontos megjegyezni, hogy a fejlesztésben érintettek olyan forgalmas utcák is, mint például a Bocskai utca, ahol a település általános iskolája található. De ez az utca vezet a település turisztikai szempontjából kiemelkedő helyszínéhez, a Robirtokhoz is. De említhetjük a Szabadság utcát is, melynek napi forgalma kimagasló, hiszen a Vácon és Budapesten dolgozók ezen haladnak keresztül. Természetesen nem lehet szó nélkül elmenni a Bányai, a Mikes Kelemen, de a Felsőhegyi utca mellett sem, ahol évtizedes problémát jelent az utca rossz minősége a számtalan kátyú miatt. Emiatt is várta a település lakossága az őszi aszfaltozást.
A település 2020-ban és ’21-ben egy-egy vis maior pályázatot nyert el úthelyreállításra. Ennek keretében öt utca lesz leaszfaltozva. Az Erzsébet, a Mikes Kelemen, Bányai, Bocskai, valamint a Felsőhegyi utca.
Kurdi Ferenc a várhatóan tavaszra csúszott aszfaltozásról elmondta, egyrészt gond, hogy nem érkeznek meg a kivitelezéshez szükséges anyagok időben, másrészt megakasztja a folyamatot, hogy sok helyen megsüllyedt az út ott, ahol a vízművek által megbízott vállalkozó a vízgerinc vezetéket cserélte. Rámutatott, hogy a vállalkozó által végzett úgynevezett izotópos vizsgálat szerint a Mikes Kelemen utcai gerincvezeték feletti tömörség 95-97%-os. A terheléses vizsgálat viszont mást mutat, e szerint nagyjából 50%-a az eredeti talajtömörségnek. Ezt a tényt igazolja a süllyedés. „Megkerestük a Duna Menti Regionális Vízmű Zrt- t, mivel a társaságnak van visszatartása erre a projektre. Szerettünk volna mielőbbi választ kapni tőlük. A műszaki igazgatóig értünk el, aki elmondta, hogy ő prioritásként kezeli azt, hogy visszahívja az általuk megbízott vállalkozót és minél előbb újratömörítse ezeket a szakaszokat”- fogalmazott.
Jelenleg a a Dózsa György utcai csapadékvíz-elvezető munkálatokat félpályás útlezárás keretében végzi a kivitelező. A Petőfi Sándor, valamint a Mikes Kelemen utca közötti szakasz elkészült, és mint az tapasztalható, az ott lévő két vízelvezető árkot betemették. „Azért nem nyílt árok lesz, mint amilyen volt eddig, mert szeretnénk majd a település végétől az elejéig járdarendszert kialakítani és ezeken a szakaszokon mindenképp zárt rendszert szeretnénk kialakítani – mondta a település polgármestere. Hozzátette, 2015-ös adatok szerint ennek a költsége akkor 350 millió forint volt. A félpályás útlezárás kapcsán kiemelte, hogy ezek 50 méternél nem hosszabbak, és 2,7 méternél nem keskenyebbek, így nem volt szükséges lámpák kihelyezése. A mostani munkálatok során a befogadók felé eső zárt rendszereket alakítják ki. Ezek a Mikes Kelemen utcáról és a Felsőhegyi utcáról vezetik a csapadékvizet a patakba. A fogadóhelyet már kialakították, ezt követi a betorkolások és csővezetékek elhelyezése. A szerdai naptól a Mikes Kelemen utca a munkálatok miatt csak gyalogosan megközelíthető, autóval a környező utcákat kell használnia a lakóknak.
Visszatérve a lakosok által már nagyon várt aszfaltozásra úgy reagált, hogy az utak kialakításának az egyik feltétele, hogy a folyókákat, amiket már egy-egy utcában elkezdtek építeni, elkészítsék. Ehhez kapcsolódóan a Mikes Kelemen utcában volt egy kezdeményezés, hogy az út másik oldalán szegély is legyen. „A Mikes Kelemen utca volt a legaktívabb, ott tíz-tizenkét családtól kaptuk vissza azt a levelet, hogy támogatnák azt, hogy a folyóka mellé az út másik oldalán egy szegélyt is építsünk. Ez nagyon kevés arra, hogy megvalósítsuk. Tíz főnél ez egymillió kétszázezer forintot jelent, és olyan 4 millió 7000 ezer forint lenne a teljes beruházás. Ez egy olyan összeg, amit a mostani projektek mellett nem fog tudni felvállalni az önkormányzat” – fogalmazott Kurdi Ferenc. Majd kifejtette, hogy a burkolatok alapfeltétele, hogy ezek a szegélyek elkészüljenek, de ehhez is lassan érkeznek az építőanyagok. Négy utcára vár a szegélyek elhelyezése, a Bányai, Felsőhegyi, Mikes Kelemen, valamint a Bocskai. Ezek közül eddig csak a Bányai utca az, ahol a vége felé tart ez a folyamat.
Kurdi Ferenc ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott: „November 15-e a határidő a közútkezelő szerint, amikor is már nem lehet munkálatokat végezni a közút csatlakozásoknál. Ha ebben van is némi engedmény, tehát, ha a november hónap végéig ezt el tudnánk tolni, én azt látom, hogy az anyagok érkezése miatt, sem lesz megoldható, hiszen nem lesz annyi anyag, hogy a munkálatokat befejezzék. Amennyiben a tartós fagy beáll és éjszaka is fagyni fog nem fognak tudni betonozni, akkor szegélyezni sem fognak, akkor az tavaszra tolódik. Az utak kivitelezését akkor fogják elkezdeni, akkor fog felvonulni a gépsor ide Kosdra, amikor az összes utat meg fogják tudni csinálni. Van egy olyan utcánk, ami nem is tartozik ebbe a felújítási keretbe, ez az Erzsébet utca. Sajnos ők elszenvedői lesznek ennek a vizes projektnek ugyanis ott is akkor lesz majd aszfaltozás, ha ide fel tudnak vonulni a gépek.”
A település polgármestere még egy észrevételt tett, azon lakosok felé, akik a közelmúltban látták el közművekkel telkeiket, és azt nem a szabályoknak megfelelően végezték el, mert e probléma gátolja a további kivitelezést.