A hagyományosan Vácott szervezett, az idén június 27 – július 5. között tartandó Régi Zenei Napok programjának a különféle mesterkurzusok adják a gerincét, természetesen nagyszabású koncertekkel kiegészítve.
A hagyományosan Vácott szervezett, az idén június 27 – július 5. között tartandó Régi Zenei Napok programjának a különféle mesterkurzusok adják a gerincét, természetesen nagyszabású koncertekkel kiegészítve.
A mesterkurzusoknak ezúttal is a Piarista Kilátó Központ ad majd teret, ahogyan a hallgatók és a professzorok koncertjeinek is, míg a három kiemelt hangversenyre a székesegyházba, a Barátok-, végül zárásként a Fehérek templomába várják a közönséget a szervezők.
Az idén négy mesterkurzus vált eddig biztossá, ének, furulya, barokk hegedű és vonós continuo (nagybőgő, violine) képzésekre érkezhetnek résztvevők Vácra, ahogy az lenni szokott, várhatóan az idén is a világ minden részéből jönnek majd hallgatók.
A „Flauto, ma dolce” című furulya mesterkurzus professzoraként Januj Anna csatlakozik a Filharmónia Magyarország programjának illusztris közreműködői stábjához. A képzés témája nyitott és szabadon választott, felöleli a 16 -18. századi szóló, consort és basso continuos repertoárt és – elsősorban – „eredetileg” furulyára komponált darabokat, mint például: Ricercate (Virgiliano, Bassano), 17. századi – főleg – olasz diminuíciók, canzonék (cantar sodo és passaggiato díszítések megismertetése hangszeres nézőpontból), francia szvitek, angol szonáták, mint pl. Hotteterre, Dieupart, Händel, Paisible (stílusjegyek és díszítések ismertetése), olasz és „gemischter Stil” szonáták, furulyaversenyek, eredeti furulya szólammal rendelkező kamaradarabok. Közös órák keretében is sor kerül fontos gyakorlati témák megbeszélésére, gyakorlására, úgymint furulyaspecifikus légzéstechnika, kéztartás, ujjgyakorlatok (pl.trilla, flattement), artikuláció, dinamika technikája, hangszínek lehetöségei, stb.
Az ének mesterkurzust Kovács Ágnes operaénekes neve fémjelzi. A témát az általános barokk zeneirodalom adja, különös tekintettel a kora barokk korszakra: interpretáció, énektechnika és díszítési gyakorlat Buxtehude, Marini, Monteverdi, Stradella, Scarlatti és Schütz dalaiban és kantátáiban.
A vonós continuo (nagybőgő, violone) mesterkurzust Szomor Dániel vezeti majd.
A képzés tematikája pedig a következő: „Miért bélhúrok? Mire valók a bundok? Mik ezek a különös vonók? Miért van ezeknek a hangszereknek még ma is létjogosultságuk? Szeretettel várok minden kedves bőgős diákot és kollégát, aki nyitott és érdeklődik a barokk és klasszikus korban használt basszushangszerek iránt. A résztvevők megismerkedhetnek ezekkel a hangszerekkel, historikus vonókkal és a rajtuk alkalmazott játéktechnikákkal.”
A barokk hegedű mesterkurzus professzora Veronika Skuplik lesz.
A képzés tartalmát így foglalták össze a szervezők: „A barokk zeneszerzők – akik gyakran maguk is hegedűvirtuózok voltak – műveikben megmutatják hangszerükhöz való közelségüket, valamint kísérletező kedvüket… Számos kompozícióban találkozunk lejegyzett improvizációkkal. A mesterkurzus középpontjában olasz és osztrák hegedűszonáták állnak – beleértve a skordatura technikát is. A kurzus célja, hogy a résztvevők felfedezzék hangszerükkel kapcsolatban saját képességeiket a zene új módon történő olvasását és előadását.”
Ribáry Zoltán