Még idén világíthatnak a kerékpárutak a Dunakanyarban

Ha az időjárás engedi, idén elkészülhetnek a világító burkolati jelek a Zebegényt Nagymarossal és a Vácot Sződligettel összekötő kerékpárutakon. Mindkét út népszerű a biciklisek körében, volt, hogy egyetlen nap alatt 1700-an tekertek Nagymarosnál.

A hazai úthálózat gyorsuló léptékű növekedése megköveteli az új megoldások bevezetését. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. 2018 áprilisában hozta létre Kísérleti Építési Bizottságát, és hirdetett meg pályázati lehetőséget. Azóta 28 innovatív termék vagy technológia bizonyíthatta gyakorlati alkalmazhatóságát a mindennapi közlekedésben a Magyar Közút által kezelt útszakaszokon, a társaság szakembereinek ellenőrzése mellett. A kísérleti útépítési munkák egyike a világító kerékpárút is – tájékoztatta a 0627.hu-t az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM).

Ismertették, hogy a technológia lényege, hogy a burkolatba kevert szemcsék nappali fénynél feltöltődnek, majd ezt fényenergiában adják le. Működését nem befolyásolja az időjárás, akár borús időben vagy árnyékolt területen, például erdőben is alkalmazható. Az eddigi megfigyelések, tesztek szerint a figyelemfelkeltő, balesetmegelőző hatást jól teljesíti. Így akár teljes mértékben, fényszennyezéstől lényegében mentesen ki lehet váltani vele az egyéb elektromos rendszereket olyan helyeken, ahol nem előírás a közvilágítás kiépítése. A technológia környezetbarát, a felhasznált anyagok veszélytelenek, a gyártási és beépítési folyamatokat úgy alakították ki, hogy ne keletkezzen hulladék, még a csomagolóanyagok is újrahasznosíthatók.

Tavaly Esztergom és Tát városok közelében épült kísérleti szakasz a világító kerékpárút technológiával. A kedvező gyakorlati tapasztalatok alapján szintén tesztüzemben több helyszínen kezdődik meg a világító útburkolati jelek festése. A megoldás növeli a közlekedésbiztonságot, hiszen a terelővonal este, éjszaka is jól láthatóvá teszi a sávokat, a széljelző vonal pedig abban segít, hogy sötétben is az úton maradjanak a közlekedők.

Az ITM a 0627.hu kérdésére elmondta, hogy a burkolati jeleket a Zebegény-Nagymaros kerékpárút 2+732 és 5+864 kilométerszelvények közötti és a Vác-Sződliget kerékpárút 0 és 0+710, 4+815 és 5+243 kilométerszelvények közötti szakaszán festik a szakemberek. Ha az időjárás lehetővé teszi a szakszerű kivitelezést, a vállalkozó még idén elkészülhet a munkálatokkal. A váci szakaszon nettó 716 ezer forint, míg a zebegényin nettó 1,5 millió forint értékben kaphatnak világító festést a burkolati jelek.

Vácnál az Értékterv Kft. végzett forgalommérést EcoCounter típusú eszközével idén október végén, november elején. Bő két hét alatt több mint 8500 kerékpáros haladt el itt, döntő többségük, mintegy 6700-an az őszi tanítási szünet idején. A legforgalmasabb nap október 31.-e volt, több mint ezer biciklistával. Nagymaroson a Magyar Közút mért saját fejlesztésű eszközzel, két ütemben augusztus végén, és október elejétől. Nyáron kilenc nap alatt több mint 6800 kerekezőt regisztráltak, a legtöbbet augusztus huszadikán, közel 1700-at. Október 5-től november 9-ig mintegy 7300 bicikli gurult át a mérőponton, a legforgalmasabb őszi nap október 9-e volt, 652 kerékpárossal.

Fotó: Magyar Közút

Hozzászólás
Előző cikkVilágbajnok kutyákkal tartottak Dog Puller versenyt Kisnémediben
Következő cikkMinden a gyümölcsről szólt Kóspallagon